Vanliga Frågor

En fråga nu så här första dagen; kan man dricka sitt kaffe, te och vatten utspritt över dygnets alla timmar?

Du kan dricka när du vill. Vatten är bra att dricka totalt ca 3 liter på en dag…inte mer. Kaffe, te ska du inte ha någon mjölk eller socker i. Du kan räkna te, kaffe som 0 kcal.

Jag brukar ta en stor ekologiskt grönt te på kvällen och det hjälper jättemycket mot hungern.

Jag tyckte det endast var lite jobbigt första 2 veckorna men nu ser jag nästan fram emot en halvfastedag.

Ska jag dela upp på 1, 2 eller 3 måltider på min halvfastedag?

Bästa är att du bestämmer dig för 2 eller 3 måltider. Bestämmer du dig för 2 så kör ca250 kcal (300 kcal Män) per måltid.

Om du bestämmer dig för 3 som passar in perfekt för min livsstil kan du testa mitt recept jag jobbat fram så man håller sig till sina kcal och mår bra med. Alla är vi olika så man får pröva sig fram lite vad som känns bäst. Om du vill skriva ut kan du slänga iväg ett blankt email till niclas@aweber.com så får du det i PDF + uppdateringar från bloggen. 
Äter man inget alls under faste dagen? Om jag äter min sista måltid kl 18 måndag så skall jag inte äta något förrän på onsdag. Stämmer det eller missuppfattade jag dig? Jag är sugen att prova men jag vill göra det rätt och riktigt…

Hörde av någon att man ska smälla i sig 500 kcal på en måltid och inget mer, jag har lagt ut dem på hela dagen, typ frukost, lunch och middag, vad är korrekt med tanke på bästa resultat?

Att dela upp på 1, 2 eller 3 måltider är alla helt rätt. Det står i boken Michael Mosley gjort att det verkar ha samma hälsovinster.

Jag kommer få reda på om det är skillnad på sätten i framtiden…då de sagt att de ska meddela så fort de vet mer om detta.

Kanske skulle det vara något bättre om man man delade upp på 2 måltider menar dem.  Den första kl.11.00 och det andra kl.19.00. Och att man åt kl.19.00 dagen innan. Då får man ett 16 timmars fasta fönster.

Jag kör på 3 måltider då de ger vad de sett hittils samma effekt.

 

Jag funderar ännu över detta med timmarna, alltså ska man räkna 500 kcal/24h eller är det 500/36h? Jag fastade från kl 23 till kl 23 följande dag, sen åt jag ett kvällsmål innan jag lade mig. Hur gör du?

Räkna 500 kcal (Män 600 kcal) för just en dag. Från 00.00-00.00 = 24 timmar.

Hur mycket är det ok att sprida ut sitt ätande över dygnet utan att tappa mkt effekt?
frysta blåbär från butik ansågs inte vara hälsosamma tidigare i år pga risk för gulsot, och rekommenderades tillagning innan man åt dom, tyvärr, är detta inte aktuellt längre?

Egentligen kan du sprida ut dina 500 kcal hur du vill under dagen. Men jag brukar rekommendera 2 eller 3.

Blåbär är helt ok nu! Jag vet innan så värmde jag ett tag men det var inte blåbären kom de fram till. Det var från jordgubbar då. Så nu är det fritt fram:)

Har hoppat lite fram och tillbaka i din blogg och undrar över en sak. Hur är den optimala fastedagen?

Kanske skulle den optimala vara att äta sista målet kl.kl.19.00 dagen innan en halvfastedag. Och sedan äta ett mål kl.11.00 och det andra kl.19.00. Alltså du delar upp på 2 måltider din dag (250 kcalx2).

Men oavsett om du delar upp på 1, 2 eller 3 på din dag så kommer du få hälsovinsterna. Gäller att hitta så du kan köra detta långsiktigt och passar in i din livsstil. Som de vet nu så är det bara 500 kcal som är intressant, att du håller runt detta på din halvfastedag. Men jag lär återkomma om de ser någon skillnad, men det har de ej gjort på människor ännu.

Jag har provat den här dieten i en vecka bara och har inte sett någon förändring på vågen. Kan det va så att det tar ett tag innan det händer något eller är det helt enkelt jag som gör?

Ja det kan ta ett par veckor även om du mätt in rätt din meny.
1 vecka är ju bara 2 halvfastedagar och det tar tid att kroppen att ställa in sig.
Kolla istället med ett måttband runt naveln 1 gång i veckan samma tid punkt än att fokusera på vikten.

Jag mäter in och väger mig varje måndag morgon då jag har måttband och våg under sängen. Ge det några veckor så kommer du märka skillnad.

Är det fortfarande 500 kcal (600 kcal Män) på halvfastedagarna trots att man tränar?

Ja det är det. Men har jag fotbollsmatch en måndag så skulle jag halvfasta dagen efter. Jag rekommenderar inte träna då men bästa är att testa själv hur det går.

Läste någonstans att det ger inte så bra effekt om man lägger dom 2 fastedagarna, två dagar efter varandra… Stämmer det?… Eller är det bättre med nån ”normal” dag emellan?

Det är bättre med nån dag imellan och helst ej 2 dagar ihop. Bästa som jag känner är måndag och torsdag, för då går det 2 hela dagar och sedan hela 3 dagar mellan tors-mån då man kan njuta som vanligt.

 

Jag har världens sämsta karaktär. Och hur mycket innehåller olika livsmedel i kcal?
Just 5:2 är bra i just det avseende om man inte har ork/karaktär att följa nåt varje dag.

Är det tufft en dag så vet du att nästa dag kan du äta som vanligt.

Jag har skapat en tabell här:

Kcal

 

De dagar jag inte halvfastar, kan jag äta som ”vanligt” då? Alltså normal husmanskost osv?

Absolut. Det är meningen med 5:2 att du ska kunna äta precis som du gjort innan. Grejjen som det blev för mig är att jag får med mig ett nyttigare tänk även de andra dagarna och dragit ner på den onyttiga maten.

 

Börjar med 5:2 idag. Så spännande och en utmaning för mig som ”får panik” om jag inte ätit på ett par timmar. Har inte någon övervikt att tala om men 5 kg minus hade inte skadat….

Blir dock lite förvirrad när jag googlar runt. En del hävdar bestämt att det är en måltid per dag som gäller. Tror jag börjar med tre som du. Vid vilken tid äter du middag?

Klockan 0615 frukost, kl1130 Lunch, kl1700 middag. Få in de 3 målen som passar dig.

Det viktigaste är att du fördelar dina 500 kcal (600 kcal för Män) på 1, 2 eller 3 måltider.

Michael Mosley kör kl. 07.30 frukost och sedan midddag kl. 19.30 (Han tar endast ett äpple och morot till lunch utöver frukost och middag).

Du kan köra egentligen hur du vill för de inte sett någon skillnad ännu på om det är bättre köra på 2 eller 3. Som sagt viktigaste är
att du håller ca 500 kcal / halvfaste dag.

En del gör så här. Om de tex ätit kvällsmat kl.1900 och ska börja sin halvfasta dag nästa dag
så väntar de till kl 11.00 med frukost och sedan tar middag kl.19.00. På så vis får de ett 16 timmars fönster då de ej äter 2 ggr i veckan.

Jag har ätit LCHF kost i ca 3 år pga orolig mage och jag mår verkligen bra på det. Vet du hur man kan kombinera 5 2 metoden och LCHF?

Jag kollade med en LCHF expert. Det verkar att de som kör 5:2 med LCHF fastar helt i 2 dagar.

De äter inget mellan 18 till 11:30 nästa dag…tex Måndag till tisdagen. Sedan gör det likadant mellan torsdag och fredag.

Och sedan kör på med LCHF som vanligt. Alltså ingen hänsyn till 500kcal. Men en del kör såhär mån-fred och de kallar det 16:8. Sedan skrev min kontakt att lchf i botten är ultimat då insulinnivåerna aldrig svajar vid fasta.

Jag undrar lite om denna diet. Att hålla sig till 500 kcal/dag är ju ingen vetenskap direkt. Men däremot saknar jag info om vad man får/kan äta då man INTE har fastedag? Vad äter du? Det kan väl ändå inte vara så att man får äta vad man vill för då är det ju för bra för att vara sant.

Jag har aldrig vart så sugen på att testa en diet som när jag hörde talas om denna.
Så vad äter du en vanlig dag?

Jag kan bara säga att varje måndag jag mätt in mitt midjemått så har jag tänkt, va! det har minskat denna vecka också. 

Du kan äta precis som vanligt, det känns kanske konstigt men detta fungerar. Jag äter precis som vanligt och det är allt från husmanskost till korv med bröd. Men rätt ofta numera har jag även fått upp tänket de andra dagarna och minskat på socker och kolhydrater, det gör allt ännu bättre!

Jag äter lite godis (polly rocks;) på helgerna + ca 3 öl. Du kan äta vad du vill men inte överdriva. Du kan äta helt vanlig husmanskost på veckorna och njuta med riktig god mat på helgerna.

Kramar

Niclas

139 thoughts on “Vanliga Frågor”

  1. Har nu kört med 5:2 dieten i 3 veckor och det händer nästan ingenting på vågen, frustrerande eftersom jag verkligen har “skött” mig. Dock känns ju magen plattare men jag vill ha vikt resultat också, vad göra?

    1. Ja ok. Positivt att du inte går upp i vikt längre. Bara det kan vara värt 5:2 + att du får de andra hälsoeffekterna.
      Men vad du kan göra är att ta bort allt socker de vanliga 5 dagarna. Och även minska på kolhydraterna såsom spaghetti. Sedan att bygga
      muskler och träna snabbar på förbränningen och gå 10.000 steg per dag gör susen för välmåendet också. Har du en stegräknare så kan du testa det. Ha det bra!
      Mvh Niclas

  2. Hej Niklas. :)

    Har kört denna veckan, Tis & Tors. Känns jättebra men undrar om jag gör rätt…äter som vanligt Mån & Ons, frukost vid 05, lunch och med sista målet middag vid 18-tiden och sedan din meny Tis & Tors med frukosten 8.30 och midagen vid 18. //Susanne

  3. Hej! Tack för att du delar med dig av 5:2 metoden och jätteinspirerande att din hustru börjar nu också.
    Jag började med 5:2 dieten i fredags och har kört två fastedagar. Nu blev det så att jag halvfastade fredag och lördag för att vi ska ha gäster idag, men det funkade bra. I fortsättningen kommer jag att sprida ut fastedagarna.
    Maten under fastedagarna blev ung som dina förslag, kaloritabellen har varit till stor hjälp. Nu kör jag på som vanligt några dagar så får vi se!

    1. Hej Kerstin,
      Kanon att man kan vara flexibel. Härligt
      att du kör med min tabell och får just din
      stil på menyn. Bara köra på och njuta ikväll
      med gästerna:)
      Mvh
      Niclas

  4. bra sida tack.
    funderat på dieten ett tag och kollat runt lite, men inte hittat nån direkt information. så passar på att fråga.

    hur resonerar man kring att ta protein pulver. min tanke går till hampa protein som dessutom är nyttigt på omegafetter o essentiella fettsyror. en dos ca 130kcal, så borde man kunna byta tex frukostägget mot en protein shake ?

    1. Hej Jörgen,
      Tackar!

      Tar du en bara till frukosten så funkar det perfekt för dig istället. Men tar du fler
      så får du i dig för mycket protein. Så kör på en till frukosten på 130 kcal då och
      följ menyn resten av dagen.

      Lycka till!

      Mvh

      Niclas

  5. Hej!
    Har hållit på några veckor och jag undrar över kaloriintaget på “fastedagarna” – måste man äta upp alla 500 kcal (som kvinna). Jag ligger på runt 300 kcal och tycker inte att det är några större problem att hålla mig där. Finns det någon vits med att äta mer; vikt eller långsiktiga hälsovinster?

    1. Hej Sandra!

      Jag tror lånsiktigt är det viktigt för att behålla sin vikt och inte gå ner mer + att få i sig tillräckligt
      under halvfastedagen så dina muskler inte drabbas och minskar i muskelmassa över tid. Kan vara ett alternativ för just dig att köra 500 kcal i 3 dagar
      i veckan och vanligt 4 dagar om du är ute efter att minska din vikt mer. Det är snarare om du gör så det kanske kan ge något mer hälsovinster än att äta
      300 kcal per dag. Så kör ej endast 300kcal per halvfastedag är min rekommendation.

      Mvh

      Niclas

      1. Hej, igen!
        Och tack för snabbt svar. Nu behöver jag inte direkt gå ner i vikt (väger runt 59 kg och är 165 cm lång). Jag har hoppat på det här mest pga de långsiktiga hälsoeffekterna och för att det verkar vara ett smidigt sätt att hålla vikten utan att behöva avstå “livets goda”. :-)

        Men de dagar jag fastar – eller halvfastar, som du skriver och som är mer korrekt – är jag inte särskilt sugen att hålla på med mat överhuvudtaget så det har hittills bara blivit lite frukt och keso till frukost och en proteindrink till lunch och eventuellt buljong eller tomatsoppa till middag. Visst skulle jag kunna peta i mig något mer under dagen, men det känns onödigt och min fråga handlade om huruvida du kände till några vetenskapliga aspekter på varför man kommit fram till just 500/600 kcal.

        Riktlinjen är väl dessutom egentligen 25% av det normala dagliga intaget och vad det är kan ju variera en hel del beroende på vikt, ålder och allmän aktivitetsnivå. Så angivelsen känns inte särskilt exakt… Är det verkligen den (rent fysiologiskt) optimala kalorinivån eller handlar det mer om vad de flesta kan stå ut med under en längre (läs: resten av livet) period? Det senare argumentet är helt klart en viktig aspekt som jag köper helt och fullt, men jag skulle vilja veta för att hitta den nivå/balans som passar mig bäst både utifrån långsiktiga hälsoeffekter och välbefinnande här och nu.

        Ja. I alla fall.

        Jag tycker att det här är både intressant och rätt kul att hålla på med (har alltid varit intresserad av kost och hälsa, uppvuxen jag är som vegetarian och i hälsokost-kulturen). Jag har gett mig själv 3 månader och sedan ska jag utvärdera. De eventuella långsiktiga effekterna märker jag ju inte förrän om bra många år och de kan vara svåra att på individnivå direkt återföra till periodisk fasta, därför är de vetenskapliga rönen extra viktiga för motivationen. :-)

        Tack för en intressant och informativ sida!
        Mvh
        Sandra

        1. Hej Sandra,
          Det är nog som du säger för Michael Mosley
          testade sig fram med olika typer av fasta. Han
          upplevde 3.5 dagars fasta som riktigt jobbigt då han
          endast åt 25 kcal per dag. Detta skulle han aldrig kunna
          tänka sig att göra 1 gång per månad för att få hälsovinsterna. Han
          testade även varannan dag men även det kändes sisådär. Men med 5:2
          hittade han en modell som funkar på sikt. Sedan kan ju som du
          säger alla ha olika normalt dagsbehov. Så därför används riktlinjerna 2000 kcal som normal dag.
          Mvh
          Niclas

  6. Hej! Jag börjar min andra vecka nu. Första veckan gick det förvånansvärt bra. Under mina två halvfastedagar som jag lade må och to upplevde jag en liten oro, stress på kvällarna ofta då när jag oftast då jag är hungrig. Drack då två koppar the med lite honung i gick bra. Jag ska pröva köra att äta kl 11 och 19 denna vecka. Undrar lite hur jag ska tänka ,äta med tanke att jag tränar en el del denna veckan rätt mycket styrketräning. När/Hur ska jag tänka att jag inte börjar förbränna muskler.

    Hälsningar Lillemor

    1. Hej Lillemor,
      Kan du få in träningarna då du inte fastar är det lättare. Eller kanske byta halvfastedag och vara flexibel.
      För mig var de första 2 veckorna lite tuffa men jag tror klarar du 3 veckor så blir allt mycket enklare då din kropp
      vant sig. Ja testa gärna och byta till kl11 och 19 om det inte känns hundra med mitt upplägg. Gäller känna efter själv som du
      gör och utgå från det och justera tills det passar just din livsstil.

      Var noga med att ha minst 25% proteiner på halvfastedagarna då du inte kommer förlora någon muskelmassa.

      Men tränar du jättemycket och har matchvikt så skulle jag köra 6:1 istället. Du får helt enkelt testa och känna efter.
      Men jag rekommenderar helst inte att träna på halvfastedagarna. Men om du mår bra av det så lär du bränna fett som sjuttan.
      De finns tester på tunisiska fotbollsspelare under ramadan som visade att de inte förlorade i styrka, snabbhet och uthållighet under fastan.
      Krävs nog att du äter rejält de andra dagarna med bra proteiner om du tränar mycket.

      Mvh

      Niclas

      1. Hej
        Glömde tacka dig för en bra sida och är väldigt taggad på att pröva detta för hälsans skull. Det här med 6:1, innebär det 1 halfastedag? Jag förstår även att man själv måste prova sig fram vad som passar för var och en.

        Tack Lillemor

        1. Tack Lillemor:)
          Ja 6:1 är som du säger. 1:an menas 1 halvfastedag.
          6:1 kan man köra också när man nåt sin matchvikt och inte vill gå ner mer. Men går man ej ner mer på 5:2 med
          bibehållen matchvikt så är det bara köra 5:2 hela tiden.

          Roligt att du är taggad:)

          Mvh

          Niclas

  7. Hej!
    Min man och jag har börjat med din diet, för att tappa några kilo. Nu undrar jag vad betyder “herm” i din kaloritabell? Vi plockar själva ihop våra 500/600 kcal per halvfastedag fån din tabell

    1. Hej Kristina!
      Det betyder hermetiskt förpackade matvaror typ konserv. Orsaken till detta är att skilja typ annanaskonserv från fryst annanas eller färsk annanas osv. De har olika kcal helt enkelt.
      Lagt till förklaring bredvid nu.
      MVh
      Niclas

  8. Hej Niklas

    Jag har kört periodisk fasta ett tag nu men är nu grymt taggad att börja med 5:2; jag har egenligen ingen övervikt men vill bli av med mina resterande 3-4 kg och bli piggare. Däremot är jag lite orolig att jag inte kommer att klara mig på 500kcal/dag. Jag fick tipset om att äta min sista måltid kl 18.00 kvällen innan och sedan äta mitt första mål på max 500 kcal tidigast kl 12 och sedan äta middag med familjen som vanligt på kvällen (upp till 1500 kcal). Får man större effekt om man delar upp 500 kcal i flera måltider och inte startar dieten kvällen innan. Jag är lite smått förvirrad och mycket tacksam för svar. Tack för en inspirerande sida.

    1. Hej Maria och tack:)
      Du ska dela upp dina 500 kcal under
      samma dag om du ska köra 5:2 riktigt och
      få de bra hälsoeffekterna som Michael Mosley
      kom fram till.
      Du kan dela upp på 2 måltider om du vill.
      Äta ca 1100 och sedan ca 1900. Och då sluta äta
      Kl1900 kvällen innan om du vill ha 16h fasta.
      Men jag kör på 3 måltider och tänker ej på dagen innan eller
      efter. Så du ska ej göra som du beskriver. Mvh Niclas

  9. Hej! Läste om dig i land och kände att jag ville testa denna diet. Jag har en fråga angående broccoli, om man ska äta fryst, väger man den fryst eller efter att man kokat den? Jag har testat kokt broccoli, vit fiberpasta och morötter till middagsmålet. Vad tycker du om det? Tacksam för svar

    1. Hej Annika och kul du ska testa!
      Väg efter du kokat den. 27 kcal/100gram
      Låter som en kanonmiddag! Kör på det och ha bara koll på hur mycket kcal.
      Generellt kan du komponera din meny bara du har med lite fibrer och 20-25% proteiner.

      Mvh
      Niclas

      1. Tack för ditt snabba svar!! Jag hoppas verkligen att den här dieten ska funka på mig också :-)

      2. Man skall alltid väga råvaran (typ broccoli, pasta och ris) innan tillagning. Då nästan alla råvaror drar till sig vatten och sväller upp.

        1. Ja exakt man måste skilja på det. Som tex på pastan så är 100 gram rå/hård spaghetti på ca 365 kcal
          men efter den kokats och man hällt av så blir spaghetti ca 135 kcal /100 gram då den svällt upp
          precis som du säger.
          Mvh
          Niclas

  10. Hej
    Har halvfastat 3 dar o e jättenöjd
    Har gått relativt smärtfritt o gett mycket bra resultat hittills
    Fått en “ny” garderob som en sidoeffekt
    20-25 procent protein en halvfastedag säger du.
    Är det beräknat på mitt totala proteinbehov en dag jag inte fastar eller på ngt annat?

    1. Bra jobbat:)
      Ja beräknat på fastedagen.
      Tar du ett ägg + typ lite kyckling är du klar.
      mvh
      Niclas

  11. Hej. Igen. Jag undrar om man kan fördela kcal hur som helst mellan de antalet mål man har bestämt sig för att äta? Ex mindre antal kcal på mål 1 för att kunna äta lite mer på mål 2. Mvh Caroline

    1. Absolut kan du göra så. Michael Mosley kör 2 måltider men har kvar lite kcal till nån morot och äpple under dagen. Så anpassa som är
      bäst för din livstil.

  12. Är inne på min andra 5-2 vecka. Men har svårt att hitta info om längden på halvfasta dagarna.

    Jag äter en vanlig middag vid 19 tiden på söndagen och dricker endast te och vatten under måndagen och äter en måltid först vid frukosten på tisdagen. Ibland kan jag ta en naturdiet shake 180 kalorier på måndagen. MEN då blir fastan 39 timmar lång.

    Är det ok att äta en vanlig middag kl 19 på söndagen och sen endast dricka vatten tills jag äter en vanlig middag på måndagen, 24 h senare?

    1. Hej Anders!

      Nej det är EJ 5:2 du kör nu då.
      Du kommer förmodligen förlora en del muskelmassa på sikt om du kör som du gör.
      Det sista du nämner är inte 5:2 det heller.

      Om du ska köra 5:2 ska du som Man sprida ut 600kcal under samma dag(tex under måndagen då du är vaken). Något mer behöver du egentligen inte tänka på förutom
      få i dig näringsrik kost i de 600 kcal. Och att ca20-25% av dessa är proteiner så du ej förlorar muskelmassa.

      Lycka till!

      Mvh

      Niclas

  13. Hej
    Jag håller på och provar nu 5:2 men jag blir osäker på om jag gjort rätt. Jag äter som vanligt till 19.00 på söndagkväll och på måndagmorgon tar jag en del av de 500 kcl samt vid lunch och ca 17 , men sen efter 19 på måndagkväll har jag vid något tillfälle ätit som vanligt pga jag blivit bjuden. Jag har då tänkt, ok jag halvfastar mellan 19.00 på sönkväll till 19.00 måndagkväll. Men är jag helt fel ute? Förstår på ovan svar och frågor att det verkar vara man skall halvfasta hela måndagen (alltså inget efter 19.00 heller). Har jag gjort fel eller rätt?

    1. Hej Mia!
      Ja du är tyvärr helt fel ute men bara en liten justering så är du på banan:)
      Du behöver inte tänka vid vilken tidpunkt du äter kvällen innan. Det enda du behöver
      tänka på är att du under en dag du är vaken äter dina 500 kcal. Alltså du kan ej börja äta senare på måndagskvällen för då
      funkar ej 5:2 som det är tänkt.
      Hoppas du förstår hur jag menar?

      Ha en bra dag! Och lycka till!

      Mvh

      Niclas

  14. Skulle man kunna köra 4 3 istället för 5 2? Jag tänker då halvfasta tisdag, torsdag, söndag…
    Det känns liksom lättare att ha det så här… men inte om det blir sämre resultat såklart…

    1. Nej inget jag rekommenderar. Lagom är bäst:) Tänk såhär…förlorar kroppen för mycket kroppsfett för snabbt hinner levern inte leverera ut det ur kroppen. Helst runt 0.5 kg/vecka fett
      ska de va. Sedan om du får för låga IGF-1 värden om du kör såhär på sikt så är det inte heller bra. Så kör 5:2 och håll det vid det är mitt tips:)
      Mvh
      Niclas

  15. Hej!

    Jag tittade lite på din vikt nedgång den verkar ha stannat av lite sedan juni månad. Hur kommer det sig?

    Är du inte lika noggrann? Eller har du nått din målvikt?

    Mvh
    Anders

    1. Hej Anders!
      Ja, jag är 186 cm lång och när vi hade hälsokontroll på jobbet för nåt år sedan skulle just jag
      sikta på 77kg. Men jag ligger just nu strax över 75 och där är nog min matchvikt annars börjar jag nog bli benig:)
      Jag skulle kanske vilja gå ner till 73 och få upp musklerna lite och se riktigt riktigt fit ut men ska försöka ta tag i
      träningen mer till hösten:) Men muskler väger mer så mellan 75-77 kg är nog rätt måttstock för mig som ändå är rätt lång.

      Sista veckan drack jag en hel del öl och fastade bara 1 dag pga vädret och att njuta. Midjan växte 1 cm direkt på den veckan så jag
      är tokladdad att fortsätta med 5:2.
      Ha en bra dag!
      Mvh
      Niclas

      1. Hej,

        Ok då förstår jag. Ja med din längd så ska du nog inte gå ner så mycket mer. Jag är 49 år, 183 cm och vägde ca 92-93 kg innan 5-2 där jag är inne på min andra vecka nu. Har inte koll på vad jag väger nu, måste köpa nytt batteri till vågen.

        Fram till jag var 35 år vägde jag alltid mellan 81-83 kg. Jag har alltid tränat i mitt liv. Mycket innebandyspel i seriesammanhang och på jobbet, men efter flera diskbråck så spelar jag sällan innebandy nu. Vid 36 års ålder tränade jag styrketräning mycket oftare än förut så vikten gick över 90 strecket mera muskler men även flera kilon runt magen när man gick över 40 års strecket.

        Numera är jag latare än vad jag någonsin varit, mycket mera bekväm. Men tränar periodvis bra.
        Nu är mitt mål att gå ned till ca 85 kg och då känns 5-2 intressant. Jag testade GI för några år sen och gick då ner ca 10kg, men gick över till vanlig kost och så gillar jag liksom du öl:)

        Ska bli spännande att se utvecklingen med 5-2 dels för min räkning men även forskningen kring detta.

        Må så gott!
        Anders

        1. Hej Anders!
          Ja jag det blir att hålla sig runt 75 kg. Kanske öka i höst om jag får lite nya muskler:)
          Ja GI är bra. Men öl är såå gott på sommaren:)

          Såg på tv4 imorse då kostforskare var där och pratade om 5:2 . De ska testa detta mer i höst.
          Blir spännande att följa!

          Ha en bra dag!

          Mvh

          Niclas

  16. Hej Niclas
    Är det möjligt att öka på sitt kaloriintag med att förbränna kalorier med stavgång t.ex.
    om jag går i en timme och förbränner ca. 200 kcal på fastedagen, så kan lag lägga på det
    på maten?

    Mvh
    Ulla

    1. Hej Ulla!
      Förstår exakt din tanke men nej så går det ej göra. Men däremot går det träna och köra 5:2 men då måste du vara uppmärksam hur just du mår. Hoppas du förstår vad jag menar? Mvh Niclas

  17. Hej Marie! I dokumentären testade Michael olika typer av fasta som ledde till 5:2 dieten. Det räcker med att endast tänka kalorirestriktion per dag på de 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män. Om man delar upp på 1, 2 eller 3 måltider spelar ingen roll. Möjligen kanske kan 16 timmars fasta innan ens dag kanske ha någon bättre effekt. Men de rekommenderar att man ska få in det enkelt i just din livsstil. En del gillar att dela upp på 2 och en del som jag dela upp på 3 måltider. Så det räcker alltså att tänka på kcal restriktionen för att få effekterna på IGF-1. Lycka Till! Mvh Niclas

  18. Hej Johan! Härligt du har hittat din stil i detta och jag hoppas för din skull att en del kanske delar med sig på sådana recept här snart då:) Lycka till!

  19. Hej Jennie! Du har helt rätt. Faktiskt så rekommenderas det att köra 6:1 efter man nåt sin matchvikt och bara vill få de bra hälsoeffekterna ändå. Man vill ju inte få för bra värden eller överdriva allt. För bra värden är inte heller bra ju! Så kör på 6:1 om du vill. Men de som tränaren hel del har inte förlorat någon direkt muskelmassa. Jag lägger träning på dagar jag ej halvfastar men har jag match så byter jag bara halvfastedag. Lycka till! Mvh Niclas

  20. Hej Maria, Jag menar att det enda du behöver tänka på är att äta 500 kcal under tiden du är vaken. När jag nämnde från måndag 1900 till tisdag 1900 så menar jag att du kan inte äta en stor middag 1900 på måndag och sen köra 500 kcal till tisdag kl 1900 och då direkt börja äta som vanligt en stor middag igen tex. Förstår du hur jag menar? :) Mvh Niclas

    1. Hej!

      Okey då är jag med på tåget :) Tack för svaret. Helfasta mellan två middag är inget du rekomenderar heller som jag tolkar det?

      1. Hej!
        Exakt så för om du skulle göra så skulle det bli 500 kcal + en middag på kvällen och då blir det många kcal under just den dagen:) Mvh Niclas

  21. Hej Margareta,
    Ja känns lite för lång tid tycker jag, men just uppdelningen på måltiderna är ju lite personligt. Testa det andra alternativet du nämner, eller testa exakt som jag gör:) Sedan vet jag inte exakt hur din måltid ser ut idag. Lycka till i fortsättningen! Mvh Niclas

  22. Hej! Tack så mycket för din blog och dina bra tips! Har precis börjat, detta är min andra vecka och jag hoppas att jag inte gjort helt fel som tog två dagar efter varandra nu, hade inte möjlighet att göra på annat sätt och jag tänkte det var bättre två dagar efter varandra en bara en dag på hela veckan?

    1. Hej Eva! Tack för orden:) En gång är ingen fara men jag rekommenderar helst att du kör typ mån och tors istället eller iallafall inte 2 dagar i följd. Om du inte får ihop det någon vecka så gör det inget om det råkar bara bli 1 dag. Lycka till nu! Mvh Niclas

  23. Hej Pia! Jag körde 20 min crosstraining på gymmet 1-2 ggr i veckan o lite styrka efter det. Mer än så var det inte förrän jag gick ner 7 kg. Då blev det 4 fotbollsmatcher innan sommaren. I förrgår spelade jag match igen och jag vill och tanken är att jag ska börja träna mer nu:) Ha det bra! Mvh Niclas

  24. Hej Jessica!
    Bra fråga som nog en läkare måste svara på. Men spontant känns det om d skulle äta mindre 2 dgr och du just har för lite magsyra sp skulle du nog må bra av det. Men mitt råd är att kolla med läkare ändå. Eller så testar du och fort du känner du mår dåligt eller så avbryter du bara direkt. Grejjen är att de första 2 veckorna kan vara jobbiga ändå så lite svår fråga du hade:) Lycka till! Mvh Niclas

  25. Hej Maria! Om du kör så mycket så kanske det är bästa att lägga cardio och promenader på halvfastedagarna och köra de hårdare passen när du äter rejält. Viktigt att du äter näringsrikt men sånt vet du ju såklart säkert då du tränar så mycket:) Testa dig fram och känn efter och lyssna på kroppen. Lycka till!

  26. Hej Malin och tack för din fina ord:)
    Nej du kan inte dra av så. 500 kcal oavsett;)
    Känn dig för hur mycket du kan träna dessa dagar. Annars byter du bara dag eller tränar de dagar du inte fastar. Men visst träna kan du men kanske inte så hårt. Men det är lite personligt det där. Tränar du extremt mycket så är det inte så bra att köra dieten för då behvöer du bränsle hela tiden typ. Lycka Till! Mvh Niclas

  27. Hej ingela! Gör så här: Tinar du från fryser gör du dig rättvis då en del is blir till vatten och rinner av…alltså väg inte det fryst. Men du gör rätt att väga tex. kycklingen när den är klar om du inte tagit i en massa smör eller olja och så såklart. Kolla på just din förpackning så blir det kanon att ta det kcal när det är klart. Du gör rätt:) Lycka till! Mvh Niclas

  28. Hej igen! Kan nu meddela att efter 2,5 vecka minskat 5 cm runt midjan och gått ner 1,7 kilo!! Otroligt hur lätt det gått! Har inte så många kilo att gå ner, men känner mig piggare generellt. Tack för dina tips och din inspiration. Mvh

  29. Ja det kan du men kolla vad just den biten du byter ut har för kcal/100. Så exakt som du tänker med andra ord:) Lycka till och tack för orden:) Mvh Niclas

  30. Ja förstår:) Just kyckling är lite lurigt med kcal har jag förstått nu:) Så många variabler där. Men för mig som köper färdig kyckling som ligger fryst och inte är rå och där det står 110kcal/100g på påsen innebär kcal för just denna vara i sitt tillstån d och den är i mitt fall inte rå. Men du har rätt det kan lätt bli fel och jag ska nog vara mer tydlig i detta då jag själv inte insett detta fullt ut:) Man får helt enkelt kolla upp ijust sin kyckling vad kcal blir just för en själv. Mvh Niclas

    1. Det går träna och då är det bra att planera in större av dina kcal direkt efter träningen. Men man får känna själv hur det funkar för alla är vi olika. Jag inte testat tränat hårt någon fastedag men ska testa nu snart:) men det funkar för många har jag sett. Själv rek jag träna hårt de dagar man inte fastar. Mvh Niclas

  31. Hej och tack:) Ja det är känt att rätt många får det dem första 2-3 veckorna. Men v 4 ska du inte få det. Vanesak/omställning och rätt ofta att du inte får i dig vätska är orsakerna. Fortsätter det även efter v4 så får du nog kolla upp det mera. Mvh Niclas

  32. Kanske äta tonfisk,kyckling eller ost som har protein i sig. Eller Ehrmanns kvarg ser ut som kesella typ…ta blåbär och hallon till. Mvh Niclas

  33. Hej Elin! Ja du får sikta in dig att komma upp på 0 då:) Så man kan ej räkna bort träning. Tips är att träna endast lätt på fastedagarna och hårdare de andra dagarna. Lycka till! Mvh Niclas

  34. Hej Ida!
    Känn efter lite hur mycket vatten just du behöver dricka. Kanske just du inte behöver exakt 3 liter. Med tiden så är det fett som ryker bort men i början kan vätskan göra en del men du kommer sakta på sikt att vikten går ner. Tex kollar du din vikt vid samma tidpunkt varje vecka så ser du skillnaden tydligt efter ett tag. Men jag vill helst inte att man fokuserar på vikten endast för det är bara en liten del med 5:2.För tänk såhär…går man aldrig mer upp någonsin igen och får de positiva hälsoeffekter halvfastan ger så är det absolut värt det ändå:) Lycka till! Mvh Niclas

  35. Hej Camilla!
    Ja, jag är inte mycket för sånt då det säkert innehåller nåt konstgjort. Iallafall på fastedagarna vill jag att man ska vara riktigt riktigt nyttig:) Har du testat kolsyrat vatten med smaken glass/jordgubb? Det kan du ju ha till lunch/middag. Men annars rekommenderar jag endast vanligt vatten emellan då tänderna kan ta skada annars. Lycka till Mvh Niclas

    1. Hej Mange!
      600 kcal under dagen då du är vaken så ej 19.00-19.00. Då får du en natts sömn innan och en natts sömn efter. Lycka till! Mvh Niclas

  36. Hej! Jag undrar vad du tycker om ViktVäktarnas soppor som lunch/ middag på fastedagarna? Smidigt att ta med till jobbet tex, då kalorierna redan är uträknade….
    Med vänlig hälsning, HG

    1. Hej! Kan för dåligt vad dem innehåller men kan du få i dig 20-25 % protein med dem utav dina 500kcal så borde det ju funka ok. Lycka till! Mvh Niclas

  37. Hej!
    Sover du innan du börjar och sedan kör dina kcal under tiden du är vaken och sedan sover igen och börjar äta igen som vanligt så går det. Kolla vad buljong innehåller för kcal men har ingen erfarenhet att dricka buljong…blir väl en svag soppa typ då:) Lycka till! Mvh Niclas

  38. Hej,hur är det med motionen,måste jag köra hårt med träningen.Är ingen riktig sann motionär.Första dagen för mej,fastedag imorgon.Det känns som det ska funka.

    1. Hej Anneli,
      Nej du behöver inte köra hårt. Ta mig som ett exempel: Jag har tränat 1 styrkepass förra veckan sedan juni och 2 fotbollsmatcher sedan juni. Men ändå nått min “matchvikt”. Jag som kille vill nu iallfalll testa på hur jag på bästa sätt kan bygga lite muskler så jag inte bara är smal:) Lycka till imorgon och känner du det tufft de första 2 veckorna så är det ändå ok för efter det så går allt så mycket lättare. Mvh Niclas

  39. Du kan äta som vanligt. Du behöver inte tänka för mycket på de andra dagarna. Får du in lite nyttigare tänk bara så kommer du långt. Men ät rejält och må väl. Mvh Niclas

  40. Hej Martin, tack! Ja du kan ha rätt där men jag har inte haft tid att göra allt perfekt än men bra att höra feedback…tänkte du på någon speciell wordpress plugin eller liknande, dela gärna med dig om du vet nåt jag lätt kan kolla på. Tackar. Mvh Niclas

  41. Hej. Jag är nu inne på 5:2 andra veckan o jag älskar din meny med mosarella/lax men frukosten är inget vidare då jag inte är så förtjust i ägg så jag undrar om du har nått annat frukost tips på samma kcal (103)?

    Har gått ner 2.8kg redan… Härligt :)
    Detta var den spark i baken jag behövde… Tack :)

    1. Härligt Lotta, bra jobbat:) Du kan ta 2 dl lättyoghurt med lite äpplebitar i det kan bli runt där..Lycka till i forts. Mvh Niclas :)

  42. Hej ! Hur länge har du kört? Har du kört Mozzarella/Lax menyn det upplägget är klockrent. Jag tror det kan vara att du fått i dig för lite vatten. Har hört att en del fått lite yrsel första 2-3 veckorna men sedan har det släppt. Är det jobbigt med yrseln tycker jag du ska avbryta och ta nya tag men en annan meny. Sedan om du har varit uppe sent dagen innan och kanske fått för lite sömn innan du börjar fasta kan kanske göra skillnad att det blir jobbigare. Lycka till i fortsättningen Mvh Niclas

  43. Hej, har ett fysiskt krävande jobb och bränner runt 500 k per dag. Vad händer om man som tjej äter mer än 500 typ 550-570

    1. Hej Åsa!
      Händer inget direkt, kanske lite mindre positiv effekt men just om det rör sig om 50-70 kcal är det nog ingen som vet om just det gör skillnad. Kanske snuddar du vid gränsen att vitsen med halvfastan försvinner något men inte allt såklart. Mvh Niclas

  44. Hej,
    undrar lite över de soltorkade Gojibären. De är ju jättegoda men innehåller E220 svaveldioxid. Vad säger du om det?

      1. Annars har E220 svaveldioxid:

        KÄNDA HÄLSORISKER
        Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner. Kan även orsaka irritation i magsäcken då svavelsyrlighet bildas.

  45. Hej igen,
    jag har köpt mina på COOP och på den förpackningen står det. (Packat av System Frugt A/S, Danmark)

    1. Är nog ingen stor fara ändå då det är konserveringsmedel, men du kan ju byta affär bara då om du vill undvika konserveringsmedel:) Mvh Niclas

  46. Hej Karin!

    Nej det innebär inte att du kan äta efter 22.00 då.

    Du går och lägger dig istället och vaknar upp till en ny härlig dag och först då avbryter du fastan med en god fruksost.

    Ja du måste vänta men en stor kopp Grönt te funkar och du kan också flytta lite av lunchen till middagen med om du vill. eller dela upp på 3 som jag och min fru gör som funkar kanon. Lycka Till Mvh Niclas

  47. Hej! Jag har precis börjat min halvfasta (igår) och hade då vansinnigt ont i huvudet hela dagen.. Drack ca 3 liter vatten under dagen och någon kopp te, har tyvärr svårt för kaffe utan mjölk. Hungern gick det rätt bra med. Några tips för att få ner huvudvärken? Blir det bättre? Tack för en jättebra blogg med massor av tips inför starten (och under vägen)!

    1. Hej Helen!
      Ja det blir bättre. Rätt vanligt med huvudvärk de förts 2-3 veckorna innan man vant sig. Tack för ordn och stå ut den första tiden för det är det värt! Lycka till! Mvh Niclas

  48. När jag äter gröt till frukost är det 25 gr färdig havregrynsgröt eller gröt på 25 gr gryn. 25 gr färdig blev väldigt lite gröt.

    1. 25 gram innan i detta fall:) för då blir det 87,5 kcal om man tex kör de fiberberikade havregrynen som där det står 35kcal/100gram. Lycka till! Mvh Niclas

  49. Bra kämpaglöd! Ja det är olika för alla det här…en del tycker aldrig det är jobbigt första tiden och en del tar det 2-3 veckor. Och för dig längre då…men du börjar sakta gå åt rätt håll och jag cellerna reparerar din gamla celler istället för att bilda nya så det kan vara så att det händer nåt bra i din kropp nu:) keep it up och starkt jobbat! Mvh Niclas

  50. Hej Pia, kanon du är piggare och har energi, vi är alla olika och om du är ute efter att gå ner i vikt så fören dagbok de andra 5 dagarna…så kan du se om det är något som sticker ut..kan vara smoothies eller ljuice eller ja du förstår:) Lycka till! Också är det riktigt bra men promenader, då kan du köpa en stegräknare och gå 10 000 steg per dag. Det mår man också fantastiskt bra av. Mvh Niclas

  51. Nån gång är säkert ingen fara…det är just i det långa perspektivet jag rekommenderar alltid att köra på vanlig näringsrik kost. Lycka till! Mvh Niclas

  52. Hej!
    Jag kör 5:2 för andra veckan och det funkar hur bra som helst! Jag har dock en fråga som jag har funderat lite på. Ska man räkna kalorierna på t.ex kyckling i rått tillstånd eller efter att man har stekt den? Märkte sist att min kycklingfilé som var 150 g i rått tillstånd, sjönk till 110 g efter stekning. Då stämmer ju inte kaloriantalet?

  53. Hej!
    Kör torsdagen och sedan så gott du kan mån natt. Känner du att du ej klara 500kcal den natten så öka lite lite så du hittar så det passar jus dig. För torsdagen har du ändå 500 kcal dag. Lycka till! Mvh Niclas

    1. Fastade måndag+natten…gick kanon…Och vilken fest det var med frukost på tisdag morgon innan jag skulle sova.:)//M

  54. För oss killar är det lätt då vi har mycket sådant runt tarmarna. Då kan man mäta äver naveln runt midjan en gång varje mån tex. Då ser du att det minskar. Men det finns enkla fettprocent mätare…kanske får kolla upp en bra sådan o lägga upp länk till sen. Mvh Niclas

  55. Hej! Jag frågade om kaloriantalet på stekt vs. rå kyckling, men kan inte se att jag har fått nåt svar… Skulle bli jätteglad om du Niclas eller någon annan kunde reda ut det för mig :)

    1. Vet att jag svarat det nånstans:) ..du kan kolla just varans tillstånd på livsmedelsverket sida https://www7.slv.se/Naringssok/
      Annars är det alltid oftast i det tillstånd som det är förpackat i. Som vi har märket top table min fru köper på sitt jobb. Dem är färdiga filler utan skinn som vi har i frysen och bara värmer upp. På dem står det 110 kcal/100gram. Så många faktorer med kyckling…sök på https://www7.slv.se/Naringssok/ så ser du olika tillstånd. Lycka till! Mvh Niclas

  56. Hej! Satt nyss och läste bland “vanliga frågor” där du skriver att Mosley endast äter ett äpple och en morot mellan frukost och middag. Jag förmodar att Du menar under fastedagarna? i boken jag köpt och hans rekommenderade recept finns bara frukost och middag. Jag var väldigt strikt min första dag efter hans recept drack bara vatten och te mellan frukost och lunch. Jag skulle väldigt gärna äta ett äpple och en morot mitt på dagen, men då äter jag ju för många kcal efter hans recept. Hur menar du då?

    1. Jag menar att du får ta av dina kcal från frukosten eller middagen då så du har “råd” att äta en morot eller lite äpple då:) Mvh Niclas

  57. Tack Niclas! Då var det som jag tänkte. samma med min gröt då i morgon, för att kunna få mjölk till , så måste jag minska in på annat?

  58. Hej Emma!
    Jag hittar ej det i hans bok…om du sett det någonstans så kanske det inte är en så strikt variant…om jag överdriver lite nu ;) för tex skulle man äta en stor middag kl. 13.55 och sedan halvfasta med 500 kcal till 1400 dagen efter och sedan kanske äta middag igen 14.05 så är inte det optimalt..Michael delar upp sina kcal på 2 måltider under dagen han är vaken. Visa mig gärna vad du fått denna info ifrån. Vill gärna veta om han kanske rekommenderar detta till folk som bara inte kan få till det på det “vanliga” sättet. Mvh Niclas

  59. Hej Emma igen!
    Ja du har faktiskt en del rätt, tack för att du uppmärksammade mig;) Det är under punkterna man kan ta till för att 5:2 ska kunna funka för just en själv…så ja du kan köra så men grejjen är att det blir 4 dagar som man måste “tänka” på fastan men har man som du ett speciellt jobbschem så är det bara köra på detta och kan du fläta in träning som blir kanon för dig så är det ju strålande! Tack igen Emma för du uppmärksamma detta för mig:) Lycka till nu! Och jag tror ditt upplägg för dig som du nämner kommer bli bra för dig. Mvh Niclas

  60. Ja om ni går upp och ni vet att det är 500 kcal så kan det bara vara de andra dagarna ändå ni får i er lite väl mycket nån gång då tror jag. Man kan föra dagbok och kolla dessa dagar så ser man om man har något som sticker ut. Det kan vara någon extra läsk, caffelatte, nån näve cashewnötter på en 5 dag eller att du helt enkelt äter mer än du gjort innan på dessa 5 dagar. För om man äter som man gjort innan och minskar kalorieintaget till 500kcal 2 dagar i veckan så är det omöjligt att gå upp:) Också kan viktnedgång gå i etapper…att man går ner lite och sedan stannar det av ett tag och sedan ner lite..osv. Men jag tycker ni ska köra på för ni får de andra positiva hälsoeffekterna så kommer nog er viktnedgång på sikt. Lycka till! Mvh Niclas

  61. Hej, ja det är en gammal skröna, men jag menar att du ändå ska få i dig dina 500 kcal under de 24h du tänkt fasta, även om du inte gör som det jag rekommendar, alltså att ha 500 kcal under dagen du är vaken. Men du äter efter 20.00 så någon svält hinner kroppen inte in i. Och 2 dagar i rad gör du inte heller hoppas jag? Kanske hade det bästa varit om du vill köra på din stil att du äter dina 500 kcal kl 2000 och då är du klar. Kanske är det så du gör heller äter du en massa efter 2000? För skulle du köra 500 kcal i ett bräde vid 2000 så är det samma upplägg som jag kör fast jag delar upp på 3 tillfällen under dagen. Lycka till nu! Mvh Niclas

  62. Hej Monika, jo dieten funkar på alla med hänsyn på att cellerna får vila etc…men du tänker på vikten såklart och där kan det vara så att en del inte får den viktnedgång de önskar. Och då kan det vara bra att se över genom en veckodagbok för att upptäcka något speciellt man trycker i sig:)

    Men vad du kan göra som funkar är att dra ner på kolhydrater, socker och vitt bröd. Risotton kan du testa byta ut mot annat. Kör du mycket sallad i olika färger på kvällen och väljer att lägga mer av dina kcal till frukost eller lunch istället så kan det göra skillnad.
    Att kläderna sitter lösare är att du har förlorat rent fett men har kvar dina muskler som väger mer. Om du har möjlighet är att gå regelbundet så ger det bra effekt också:) Lycka till! Mvh Niclas

  63. Hej!
    Jag har hållit på ca en månad nu med dieten och det känns bra. Har väl gått ner ca 3,5 kg och det känns ok. Nu undrar jag – är det ok att äta mindre än 500 kcal på fastedagarna? Jag brukar fördela maten på två tillfällen och hålla mig kring 300 kcal sammanlagt per dag. Är det ok?

    1. Hej!
      Inget jag rekommenderar. Hade du kört 1 dag i veckan så ok kanske men jag tycker ändå du ska köra på 500 kcal. Just 2 dagar i veckan med endast 300 kcal var gång känns för lite och på lång sikt kanske inte det är så bra bra, men du får ändå i digg 300 så det är jättesvårt att veta om det är ok just för dig. Lycka till i fortsättningen! Mvh Niclas

  64. Jag har lite svårt att hinna med två halvfastedagar i veckan och har istället de sista veckorna haft en halvfastedag 500 kcal (måndag) i kombination med 18 timmars helfasta från onsdag kväll kl 19 till torsdag middag kl 13. Har svårt för att hitta någon information om detta, att variera så här. Vad tror du?

    1. Hej Cecilia!
      Jag tror du gör helrätt. Du får in en “riktig” dag och sedan en typ “16:8” fasta som också en del kör som inte kör 5:2. Du kör alltså en kombination av dessa och drar nytta av fasteeffekten. Viktigaste är att du har hittat något som passar in i din livsstil som är bra. Jag tror på ditt upplägg för dig…kör på! Mvh Niclas

  65. Hej Patrik,
    Jag har aldrig använt mig av någon formel men det kan nog vara en bra sak i ditt fall då du rör dig så mycket i jobbet, Annars rekommenderar jag endast att man ska hålla sina 600 kcal oavsett hur mycket du rör på dig. Och att du äter mer de dagar du tränar. Det är just för att annars blir det inte lika bra fasteeffekt om du kör 800kcal.. Jag tycker ärligt att du förlorar rätt mycket fasteeffekt men att du kommer gå ner i vikt på ditt sätt ändå men cellerna får inte vila tillräckligt på dina fastedagar då kroppen ändå får 800 kcal i sig.
    På fråga 2 så brukar jag äta nåt på kvällen och sedan köär jag mina 600 kcal under nästkommande dag…sedan när jag vaknar så äter jag igen vid 0630.

    Summasumarum: Dra ner dina 800 till 600kcal och ät hellre lite mer de andra dagarna så du får en bra fasteeffket. Annars gör du rätt.

    Lycka till!

    Mvh
    Niclas

  66. Hej!
    Jag har kört med 5:2 dieten i ca 2 månader nu. Jag gick först ner 2 kg men sen åkte jag på en utlandsresa i 2 veckor och körde alltså ingen diet under dessa 2 veckor och då gick jag givetvis upp dessa 2 kg igen. Jag kom hem för ca 3 veckor sedan och har hållt på med 5:2 från dess men har inte gått ner något?! Jag gick ner ca 9 gram men nu har det ökat med 9 gram igen. Hur lång tid tar det innan det börjar fungera? Gör jag något fel? Jag äter helt normalt de övriga dagarna.

    1. Hej !

      Testa att ät dina 500 kcal tid på dagen.
      Det har visat sig att man kan äta exakt samma mat men lägger du den tidigare på fastedagen så ger det bättre effekt på viktnedgången..men kvällen kan bli lite tuffare, drick då en extra stor kopp grönt te.

  67. Hej Niklas! Jag kan inte hitta någonstans att Du svarat mig på mina frågor den senaste tiden?? Frågade bla. om sockerfritt tuggummi var ok under fastedagarna? Brukar nöja mig med ett. Sen min fettfria buljong vart lite fel, jag skrev 6kcal/ 100gr. Det ska vara 6kcal/2,5dl. Jag måste väl räkna in dom som vanligt? Och jag ställde frågan också varför jag gick upp så mycket som 1,3kg på en vecka? Var det för att vi var borta och åt ute och syndade både med det ena och det andra, eller för att jag börjat träna styrketräning igen? Idag var jag ner 1,2 på vågen. Jiipii!

      1. Hej igen Niclas! Uppfattade Du att min grönsaksbuljong är fettfri? 6kcal/2,5dl. Men jag måste väl ändå räkna dem? Är det verkligen inte tillåtet med ett sockerfritt tuggummi? Känns bra att ta det på förmiddagen, eftersom jag inte äter efter frukost förrän på kvällen.

Leave a Reply to Åsa Cancel reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lev Längre och Håll Dig Friskare! Jag Inspirerar Dig till en Bättre Hälsa.